Prawnik od upadłości konsumenckiej – na co zwracać uwagę?

Jesteś na etapie poszukiwania prawnika, który poprowadzi Twoją sprawę o ogłoszenie upadłości konsumenckiej i zastanawiasz się, na kogo się zdecydować? Trafiłaś na artykuł opisujący 6 rzeczy wartych rozważenia w procesie wyboru pełnomocnika od upadłości. W prostych słowach wyjaśniamy na czym polega sekret udanej i godnej polecenia współpracy. Z naszego artykułu dowiesz się:

  • jak znaleźć prawnika od upadłości konsumenckiej
  • jakie cechy i predyspozycje powinien mieć prawnik od upadłości
  • jak wybrać prawnika spełniającego Twoje oczekiwania

Wierzymy, że po przeczytaniu tego wpisu będzie Ci łatwej wybrać prawnika do poprowadzenia sprawy upadłościowej. Mając wiedzę o kluczowych kryteriach doboru pełnomocnika, podejmiesz w pełni świadomą decyzję. Może mieć ona wpływ nie tylko na Twoje życie, ale również Twoich najbliższych. Gotowa, żeby dowiedzieć się więcej szczegółów? To zaczynamy.

1. Specjalizacja w prawie upadłościowym konsumentów

Decydując się na wybór prawnika do sprawy upadłościowej, warto szukać osób specjalizujących się w konkretnej dziedzinie prawa. W naszym przypadku będzie to prawo upadłościowe obejmujące konsumentów, czyli osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Informację o obszarze specjalizacji znajdziemy na witrynie internetowej sprawdzanej kancelarii.

Dlaczego warto szukać osób ze specjalizacją?

To proste. Takie osoby na bieżąco śledzą zmiany przepisów i rozumieją działające tam mechanizmy prawne. Potrafią chronić interesy swojego klienta z wykorzystaniem pełnego arsenału prawnego. Wiedzą jak działa prawo upadłościowe w teorii i praktyce. Mają za sobą nie jedną batalię sądową i cenne doświadczenie. Zdobyte kompetencje pozwalają na umiejętne szacowanie ryzyka oraz przyjęcie skutecznej strategii oddłużania.

Obecnie prawnicy i kancelarie prawne chętnie dzielą się swoją wiedzą – piszą artykuły i publikują wpisy w mediach społecznościowym. Na etapie poszukiwań dobrze będzie zapoznać się z ich treścią i wyrobić sobie własne zdanie. Można zobaczyć w jaki sposób się komunikuje, jak zwraca się do klientów i co najważniejsze – czy zna się na swojej pracy.

Z naszego doświadczenie wynika, że dla klientów oprócz twardych kompetencji merytorycznych, szczególnie ważne są: możliwość bezpośredniego kontaktu z prawnikiem, bieżące informowanie o postępach w sprawie oraz wsparcie mentalne w trudnych momentach postępowania (na przykład przed spotkaniem z syndykiem). Zanim podpiszesz umowę o reprezentację konieczne dopytaj o wymienione aspekty.

2. Prowadzenie spraw upadłościowych na terenie naszego sądu rejonowego

Sama teoretyczna wiedza o postępowaniach upadłościowych nie wystarczy, żeby z sukcesem przejść przez cały proces sądowego oddłużania. Równie istotne jest doświadczenie osoby zajmującej się niewypłacalnością. Mamy tutaj na myśli praktyczne umiejętności zdobyte w prowadzeniu spraw w konkretnym wydziale upadłościowym. Trzeba wiedzieć, że każdy wydział posiada swoją specyfikę funkcjonowania – jego organizacja oraz aprobowane przez sędziów linie orzecznicze mogą się istotnie różnić w poszczególnych częściach Polski.

Dlatego trafionym pomysłem będzie skorzystanie z kancelarii/prawnika działającego na lokalnym rynku. Przykładowo, jeśli zamierzamy złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości w Krakowie, to na obszarze miasta i okolic szukamy potrzebnego wsparcia prawnego. Zaletą takiego rozwiązania jest m.in. możliwość bezpośredniego spotkania i rozmowy z naszym pełnomocnikiem oraz szybki obieg dokumentów (wystarczy zostawić w siedzibie kancelarii).

Alternatywą jest współpraca w formie on-line. Tutaj głównym środkiem komunikacji są rozmowy telefoniczne, korespondencja elektroniczna lub videospotkania. Dla osób mniej zaznajomionych z technologią cyfrową będzie to stanowiło znaczne utrudnienie. Ten sposób współpracy rekomendujemy osobom pewnie czującym się w środowisku internetowym oraz potrafiącym sprawnie obsługiwać aplikacje internetowe.

W większości polskich miast, w których zlokalizowane są sądy rejonowe obsługujące postępowania upadłościowe, bez problemu znajdziemy kancelarie specjalizujące się w upadłościach. Pamiętajmy, żeby szukać pełnomocników wśród osób profesjonalnie zajmujących się reprezentacją w sądach – radcowie prawni, adwokaci, doradcy restrukturyzacyjni. Osoby te posiadają państwowe uprawnienia zawodowe do świadczenia pomocy prawnej. Co więcej, są nadzorowani przez organy samorządowe i państwowe.

3. Sprawne obsługiwanie Krajowego Rejestru Zadłużonych

Od 1 grudnia 2021 r. akta w sprawach upadłościowym prowadzone są za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe – Krajowy Rejestr Zadłużonych (KRZ). To właśnie przez portal KRZ sąd lub syndyk doręczają korespondencję w sprawie. Odpowiedzi na otrzymane pisma należy również udzielić w formie elektronicznej – korzystając z dostępnych w bazie formularzy.

W założeniu konta użytkownika może pomóc nam profesjonalny pełnomocnik – o ile potrafi pracować w środowisku KRZ. Dlatego jedną z podstawowych umiejętności naszego pełnomocnika powinno być biegłe obsługiwanie portalu sądowego. W przeciwnym wypadku będziemy zdani na dobrą wolę syndyka – może dodatkowo wysyłać pisma na podany mu adres e-mail lub pocztą tradycyjną.

Pamiętajmy, że Krajowy Rejestr Zadłużonych intensywnie się rozwija. Regularnie dodawane są nowe funkcjonalności wpływające na metodykę procedowania sprawy upadłościowej. Syndycy chętnie sięgają do wprowadzanych tam udogodnień. W szczególności lubią zaskakiwać swoją kreatywnością w doręczaniu pism i prezentacji danych dotyczących postępowania.

Profesjonalny pełnomocnik powinien znać i rozumieć zasady działania portalu

W szczególności zasady doręczenia korespondencji z wykorzystaniem portalu KRZ, reguły prowadzenia akt sprawy przez syndyka oraz sposoby inicjowania postępowań wpadkowych (na przykład w jaki sposób złożyć wniosek o podniesienie kwoty wynagrodzenia niepodlegającej zajęciu).

Z naszego doświadczenia wynika, że klienci potrzebują dodatkowego wsparcia w obsłudze tego portalu. Zwracają uwagę, że mają trudność w poruszaniu się po systemie i odnajdywaniu potrzebnych im informacji. W pełni zgadzamy się z podnoszonymi uwagami. Zdobycie biegłości w obsłudze portalu wymaga odbycia dodatkowych szkoleń i praktycznego doświadczenia. Jeśli nie radzimy sobie z tym zadaniem, to warto zdać się na wsparcie profesjonalnego pełnomocnika.

4. Możliwość swobodnego kontaktu z pełnomocnikiem

Fundamentem współpracy z pełnomocnikiem powinno być wzajemne zaufanie oraz pełna wymiana informacji. Wbrew pozorom znalezienie godnej zaufania i spełniającej nasze oczekiwania osoby nie jest łatwym zadaniem. W sieci reklamuje się wiele firm zapewniających o szybkim i bezproblemowym oddłużeniu. Często są to podmioty nieposiadające żadnych kwalifikacji prawnych. Jedynym celem jest złowienie klienta i zamknięcie transakcji. Potem klient zostaje porzucony i jest zdany na samego siebie. Zastanów się, czy takiego wsparcia szukasz?

Profesjonalnych pełnomocników możesz zweryfikować poprzez sprawdzenie wpisu na listach prowadzonych przez właściwą Okręgową Izbę Radców Prawnych lub Okręgową Radę Adwokacką. W przypadku doradców restrukturyzacyjnych będzie to lista tworzona przez Ministerstwo Sprawiedliwości dostępna w jednej z zakładek portalu KRZ. W każdym razie są to dane publicznie dostępne – w każdym momencie możesz zweryfikować kwalifikacje wybranego prawnika.

Pamiętajmy, że oddłużanie w ramach upadłości konsumenckiej jest długotrwałym procesem. Wybrany przez nas pełnomocnik będzie nam towarzyszył przez dłuższy czas, a nawet kilka lat

Z tego względu dopytajmy jak wygląda komunikacja z kancelarią prowadzącą naszą sprawę. Czy preferowany jest kontakt telefoniczny czy mailowy? Czy można wysyłać wiadomości również na Facebooku lub Whatsappie? Czy przewidziane są bezpośrednie spotkania w samej siedzibie? Wydaje się, że są to nieistotne sprawy i nie ma co sobie nimi głowy zawracać. W praktyce jest jednak inaczej. Szybka i bezpośrednia komunikacja to podstawa udanej współpracy na linii klient-pełnomocnik.

W zespole Wyzerowanych od samego początku stawiamy na rzetelną wymianę informacji i pełne wsparcie na każdym etapie postępowania. Nasi klienci w szczególności doceniają bezpośredni kontakt z prawnikiem prowadzącym sprawę oraz jego zaangażowanie. Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów i nawiązać współpracę w swojej sprawie, umów się na bezpłatną konsultację z jednym z ekspertów. Na rozmowę zapiszesz się tutaj.

5. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem

Dodatkowym kryterium wyboru pełnomocnika może być jego aktywność w Internecie. Mając dostęp do sieci bez większych trudności sprawdzimy czy konkretny prawnik publikuje treści dotyczące interesujących nas tematów. W pierwszej kolejności skierujmy swoje kroki w kierunki witryny internetowej kancelarii i zapoznajmy się z artykułami blogowymi. Zwróćmy szczególną uwagę na daty publikacji oraz ich problematykę.

Na dalszym etapie możemy zobaczyć jak prawnik/kancelaria prezentuje się w mediach społecznościowych. Czy publikowane wpisy dotyczą upadłości konsumenckiej? Czy dzielą się doświadczeniem zdobytym w reprezentacji klientów przed sądami upadłościowymi? Czy podawane są przykłady z życia wzięte? Wszystko to ustalimy przyglądając się uważnie publikacjom.

Część prawników prowadzi także grupy i fora internetowe poświęcone tematyce upadłości konsumenckiej. Członkowie tych społeczności mogą zadawać pytania i dzielić się swoimi przemyśleniami na temat upadłości. Nasz zespół także prowadzi grupę na Facebooku dedykowaną upadłościom osób prywatnych. Funkcjonuje pod nazwą „Upadłość konsumencka – porozmawiajmy o oddłużaniu”. Zachęcamy do dołączenia – wystarczy kliknąć tutaj.

6. Rekomendacje i pozytywne opinie

Opinie na temat prawnika lub kancelarii znajdziemy w takich miejscach jak wizytówka Google, fanpage na Facebooku czy konto na LinkedIn. Na stronach internetowych kancelarii oddłużeniowych również można natknąć się na rekomendacje zostawione przez klientów. Zapoznanie się z ich większą liczbą pozwoli nam na poznanie mocnych i słabych stron poszczególnych firm. W szczególności warto przejrzeć wpisy z ostatnich miesięcy i zobaczyć na jakie aspekty działania kancelarii zwraca się najwięcej uwagi.

Oczywiście nie każdy specjalista od niewypłacalności jest aktywny w internacie i dba o swoją markę osobistą. Wtedy możliwości weryfikacji kandydata na naszego pełnomocnika procesowego są znacznie ograniczone. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy zdani na łaskę losu i nic nie możemy z tym zrobić. Wystarczy zadać pytanie na grupach tematycznych wymieniając konkretną osobę lub kancelarię.

Jeśli nie możemy uzyskać żadnych informacji o wybranym pełnomocniku, to powinna zapalić się nam lampka ostrzegawcza

Wtedy odpowiedzmy sobie na kilka podstawowych pytań. Czy ta osoba, rzeczywiście posiada kompetencje w upadłościach konsumenckich? Czy faktycznie zajmuje się tymi sprawami na co dzień? Co jeśli dopiero startuje ze swoimi usługami i nie posiada żadnego doświadczenia? Skąd mam wiedzieć, że jest osobą godną zaufania?

Potencjalnych pytań i pojawiających się wątpliwości będzie przybywać wraz z czasem poświęconym na analizę. Konkurencja w obszarze usług upadłościowych jest wysoka i bez większego wysiłku znajdziemy podmioty dysponujące bazą opinii i rekomendacji od swoich klientów.

Może się zdarzyć, że będą tam opisy sprzeczne ze sobą. Część osób będzie zadowolona z otrzymanych usług, a część wręcz przeciwnie. Zwróćmy uwagę na wpisy zawierające konkretne uwagi i spostrzeżenia – z nich wyciągniemy dla siebie najwięcej wartości.

Wiesz już jak wybrać prawnika do Twojej upadłości?

Zastosowanie wymienionych wskazówek istotnie podniesie szanse na znalezienie prawnika spełniającego Twoje oczekiwania. Przede wszystkim takiego, z którym możesz otwarcie porozmawiać o trapiących Cię zmartwieniach i codziennych wyzwaniach. Jeśli będzie do tego skuteczny, czyli zabezpieczy Twoje interesy, to bez wątpienia masz przed sobą idealnego kandydata na pełnomocnika. Przeszukując Internet przekonasz się, że lista dopasowanych do Ciebie osób jest krótsza niż początkowo zakładałaś.

To dobry znak, oznacza że wiesz czego chcesz i sumiennie przygotowałaś się do tego zadania. To w przyszłości zaprocentuje. Dzięki temu w sytuacjach kryzysowych będziesz miała u swojego boku profesjonalistę potrafiącego zachować zimną krew i zdrowy rozsądek. W czasie upadłości nie raz zdarzą się trudniejsze chwile i trzeba sobie z nimi umiejętnie radzić.

W rozmowach z naszymi klientami wielokrotnie słyszeliśmy, że upadłość to dla nich wielka szansa i jednocześnie wyzwanie. Nie wiedzą czy sobie poradzą z formalnościami oraz kontaktami z syndykiem i sądem upadłościowym. Dopiero szczera i oparta na pełnym zaufaniu rozmowa pozwala za zbudowanie podstaw do udanej współpracy w obszarze upadłości konsumenckiej.

Zamów
bezpłatną
konsultację

Bezpłatna konsultacja to 15-minutowa rozmowa telefoniczna przeznaczona dla osób zamierzających rozpocząć proces oddłużania. Rozmowa jest niezobowiązująca.

Zamów bezpłatną konsultację