Współpraca syndyka z osobą zadłużoną – 6 nieoczywistych korzyści
Wiele osób zastanawiających się nad ogłoszeniem upadłości konsumenckiej zadaje sobie pytania o współpracę z syndykiem. Kim jest syndyk i czego może ode mnie chcieć? Czy syndyk przejmie wynagrodzenie za pracę i samochód? Czy syndyk przyjedzie do mieszkania? Te i wiele innych pytań spędzają sen z powiek osobom zadłużonym.
Prawidłowo układająca się współpraca syndyka z osobą zadłużoną to fundament pod całą sprawę.
Syndyk często porównywany jest z komornikiem sądowym. Powołuje się go w związku z upadłością konsumencką i upadłością przedsiębiorstwa. Wiele osób po ogłoszeniu upadłości podchodzi do syndyka z rezerwą i ograniczonym zaufaniem. Na pewno warto z nim współpracować, żeby w możliwie krótkim czasie ustalić zasady spłaty zadłużenia.
Z tego artykułu dowiesz się:
- w jaki sposób skrócić czas postępowania upadłościowego
- jak uzyskać dostęp do informacji o sprawie upadłościowej
- dlaczego współpraca z syndykiem przynosi realne korzyści
Wymienione tutaj powody współpracy z syndykiem opracowaliśmy na bazie naszego doświadczenia w prowadzeniu spraw upadłościowych konsumentów i przedsiębiorców. Wierzymy, że pomogą Ci w sprawnym zakończeniu Twojej upadłości i osiągnięciu finansowej wolności.
1. Zdobycie bezpośredniego dostępu do informacji o sprawie
Jedną z korzyści wynikających z sprawnej współpracy z syndykiem jest szybki dostęp do interesujących nas informacji o sprawie. Przykładowo możemy zadzwonić bezpośrednio do biura syndyka lub napisać e-mail, żeby szybko uzyskać potrzebne dane. Alternatywą pozostaje komunikacja za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub z wykorzystaniem portalu sądowego Krajowego Rejestru Zadłużonych (KRZ).
Wybór tych ostatnich form komunikacji może sprawić, że potrzebne nam dane otrzymamy dopiero po okresie kilku tygodni. Wiele zależy od obecnego obłożenia syndyka sprawami i organizacji jego biura. Warto zdawać sobie sprawę, że tego rodzaju zapytania nie są na czele listy priorytetów.
Z naszego doświadczenia wynika, że budowanie prawidłowych relacji z syndykiem znacznie przyspiesza proces otrzymania odpowiedzi na kierowana zapytania. Jeśli sami będzie terminowo wywiązywać się z nałożonych na nas obowiązków, to tego samego możemy oczekiwać od syndyka. Proste zastosowania reguły wzajemności w praktyce.
2. Skrócenie czasu postępowania upadłościowego
Ścisła współpraca z syndykiem znacząco przyspiesza przebieg postępowania upadłościowego. Warto terminowo udzielać potrzebnych syndykowi informacji i dostarczać wymagane dokumenty. Pozwala to na szybszy obrót dokumentacją i informacjami. Im sprawniej reagujesz na wezwania syndyka, tym szybciej może on inicjować następne czynności w sprawie.
W naszej kancelarii miała miejsce sprawa, która rozpoczęła się w styczniu 2023 r. Klient gromadził i dostarczał wszystkie wnioskowane przez syndyka dokumenty oraz udzielał wyczerpujących odpowiedzi na kierowane zapytania. W rezultacie jeszcze w tym samym roku do sądu wpłynął projekt planu spłaty wierzycieli. Sprawa zakończyła się w czerwcu 2024 r., czyli w zaledwie 1,5 roku później. Dla porównania są sprawy, które trwają latami ze względu na ograniczony lub utrudniony kontakt z upadłym.
Warto również pamiętać, że na mocy przepisów osoba zadłużona po ogłoszeniu upadłości ma obowiązek współpracy z syndykiem, w tym obowiązek wskazania i wydania składników majątku. Nierealizowanie tego obowiązku może doprowadzić do przedwczesnego zakończenia upadłości.
3. Usunięcie ryzyka umorzenia sprawy na wniosek syndyka
Wspominaliśmy, że osoba zadłużona powinna współpracować z syndykiem. Przepisy jednak wprost stanowią, że należy udzielać wszelkich potrzebnych wyjaśnień dotyczących swojego majątku. Natomiast wykonanie obowiązku polegającego na wskazaniu i wydaniu składników majątku potwierdza się poprzez złożenie pisemnego oświadczenia. Następnie takie oświadczenie składamy na ręce syndyka lub sędziego (w zależności od trybu).
Wszelkie braki w sprawach związanych z przekazaniem majątku wchodzącego w składa masy upadłości mogą doprowadzić do przykrych konsekwencji. W przypadku, gdy osoba zadłużona konsekwentnie uchyla się od realizacji swoich obowiązków, w tym nie odbiera telefonów i nie udzieli odpowiedzi na kierowaną do niej korespondencję, syndyk może zdecydować się na złożenie wniosku o umorzenie postępowania upadłościowego.
Odwrotnością tego stanu jest ścisła i pełna współpraca z syndykiem. Rzetelne wykonywanie czynności wnioskowanych przez syndyka praktycznie wyłącza ryzyko umorzenia upadłości konsumenckiej na jego wniosek. Z tego powodu w interesie osoby walczącej z długami jest maksymalne ograniczenie wszelkich ryzyk z tym związanych, tym bardziej że posiada nad swoimi zrachowaniami pełną kontrolę.

4. Nabycie wiedzy o czynnościach likwidacyjnych syndyka
Składniki majątku osoby zadłużonej stanowią w postępowaniu upadłościowym masę upadłości. Nie wszystkie rzeczy do takiej masy wchodzą. Przykładowo wyłączone są artykuły gospodarstwa domowego (AGD) stanowiące jego niezbędne wyposażenie typu lodówka, pralka, kuchenka czy mikrofalówka. Podobnie sprawa wygląda w przypadku odzieży i obuwia, kosmetyków lub leków.
Sposób zbycia bardziej wartościowych aktywów został przez przepisy prawa upadłościowego doprecyzowany i nakłada na syndyka znaczne ograniczenia.
Przykładowo, jeśli w skład masy upadłości wchodzi nieruchomość lub inny składnik o wartości przekraczającej pięciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w III kwartale roku poprzedniego, to syndyk zawiadamia wierzycieli o wybranym sposobie likwidacji. W 2025 r. graniczna kwota obligująca syndyka do wysłania zawiadomień wyniosła 41 331,50zł.
Będąc w dobrych relacjach z syndykiem można otrzymać informacje o planowanym sposobie sprzedaży likwidacji wartościowych składników masy upadłości, obecnym etapie szacowania ich wartości (na przykład czy został wybrany rzeczoznawca do sporządzenia operatu i kiedy zostanie on wykonany) oraz przewidywanym terminie złożenia planu podziału funduszy albo plany spłaty wierzycieli.
Jeśli potrzebujesz wsparcia prawnego w kontaktach z syndykiem, napisz do nas na adres kontakt@wyzerowani.pl lub uzupełnij formularz kontaktowy.
5. Uzyskanie dostępu do akt sprawy upadłościowej
W postępowaniach upadłościowych prowadzonych po 1 grudnia 2021 r. akta sprawy przybierają formę elektroniczną. Do ich prowadzenia wykorzystywany jest teleinformatyczny system sądowy działający pod dumnie brzmiącą nazwą – Krajowy Rejestr Zadłużonych, w skrócie KRZ. W tym miejscu znajdziemy dokumenty generowane przez sąd, syndyka, wierzycieli oraz samą osobę zadłużoną.
Uzyskanie wglądu w akta sprawy wymaga założenia konta użytkowania za pośrednictwem KRZ. Co więcej, posiadanie konta umożliwia osobie zadłużonej wysłane wniosku o upadłość konsumencką w formie cyfrowej, a więc bez konieczności korzystania z usług poczty tradycyjnej.
Jeśli wyślemy wniosek upadłościowy przez KRZ, to pracownicy sądu automatycznie dopiszą nas do sprawy o ogłoszenie upadłości prowadzonej pod sygnaturą GU. Natomiast w sytuacji gdy wniosek złożymy w formie papierowej (pocztą lub w biurze podawczym sądu), to takiego dostępu nie uzyskamy.
Na późniejszym etapie możemy uzyskać wgląd w akta poprzez złożenie do syndyka lub sądu wniosku o przyznanie dostępu. Kluczowe będzie podanie identyfikatora konta składającego się z ciągu cyfr. Współpracując blisko z syndykiem można liczyć na szybkie rozpatrzenie wniosku. Czasem wystarczy prośba wysłana za pomocą poczty e-mail lub w formie SMS.
6. Skrócenie czasu sporządzenia projektu planu spłaty przez syndyka
W końcowym etapie postępowania upadłościowego syndyk sporządza projekt planu spłaty wierzycieli. W dokumencie tym podaje on przyczyny powstania długów, ocenia czy osoba zadłużona doprowadziła do stanu niewypłacalności umyślnie lub w wyniku rażącego niedbalstwa oraz ustala okres spłaty i wysokość miesięcznej raty.
Element projektu planu spłaty wierzycieli jest również część przedstawiająca obecną sytuacją osobistą dłużnika. W szczególności opisuje się źródła utrzymania osoby zadłużonej (wynagrodzenie za pracę, emerytura, świadczenia socjalne) oraz miesięczne koszty utrzymania. Ważne są również informacje dotyczące sytuacji zdrowotnej i mieszkaniowej.
Źródłem tych informacji jest formularz wysyłany do osoby zadłużonej przed przystąpieniem syndyka do prac nad projektem. Terminowe uzupełnienie tego kwestionariusza wraz z dokumentacją potwierdzającą podnoszone tam okoliczności wpływa bezpośrednio na czas sporządzenia projektu planu spłaty wierzycieli. To następny argument potwierdzający tezę, że współpraca przynosi korzyści.
Jak wygląda współpraca syndyka z osobą zadłużoną w upadłości konsumenckiej? FAQ
1. Czy syndyk wezwie mnie do siebie do biura na spotkanie?
Pierwsze spotkanie osoby zadłużonej najczęściej odbywa się w formie stacjonarnej w biurze syndyka lub w miejscu zamieszkania dłużnika. Wszystko zależy od praktyki przyjętej przez konkretnego syndyka.
2. Czy mogę przełożyć termin spotkania z syndykiem?
Jeśli z przyczyn od nas niezależnych nie jesteśmy w stanie pojawić się na spotkaniu, to wcześniej poinformujmy o tym fakcie syndyka. Wtedy można ustalić nowy termin spotkania.
3. Czy trzeba udostępniać syndykowi dokumenty w oryginałach?
Jeśli zastępuje nas profesjonalny pełnomocnik (radca prawny), to nie ma takiej potrzeby, ponieważ może on poświadczyć dokumenty za zgodność z oryginałem. W innych sytuacjach syndyk może wymagać od nas przedstawienia oryginału dokumentu.
Współpraca syndyka z osobą zadłużoną. Podsumowanie
Mądrze prowadzona upadłość konsumencka bazującą na sprawnej współpracy osoby zadłużonej z syndykiem generuje korzyści dla wszystkich uczestników postępowania. Syndyk gromadzi potrzebne informacje i dokumenty, co pozwala na podejmowanie dalszych czynności w sprawie.
Z kolei osoba zadłużona może liczyć na łatwy dostęp o stanie sprawy i szybsze ustalenie zasad oddłużenia.
Z punktu widzenia wierzycieli istotne jest skrócenie czasu trwania postępowania. Powoduje to redukcję kosztów oraz przyspieszenie momentu wypłaty należnych im środków. Ten optymistyczny wariant współpracy między stronami postępowania jest coraz częściej zauważalny w toczących się sprawach.
Znaczącą rolę w obrocie informacjami i dokumentami odgrywają zawodowi pełnomocnicy (radca prawny).
Ich praktyczna wiedza na temat procedowania upadłości konsumenckiej oraz umiejętność sprawnego poruszania się po portalu sądowym KRZ, wpływają pozytywnie na tempo procedowania sprawy.
Dlatego naszym klientom rekomendujemy rzetelne i terminowe wykonywanie swoich obowiązków względem sądu i syndyka. Wzajemny szacunek i nastawienie na rozwiązywanie pojawiających się trudności pomagają zwiększają szanse na pomyślne zakończenie upadłości.
Zamów
bezpłatną
konsultację
Bezpłatna konsultacja to 15-minutowa rozmowa telefoniczna przeznaczona dla osób zamierzających rozpocząć proces oddłużania. Rozmowa jest niezobowiązująca.
Zamów bezpłatną konsultację



