Jak założyć konto w Krajowym Rejestrze Zadłużonych?
Przedstawiamy poradnik pokazujący jak krok po kroku założyć konto użytkownika w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (KRZ). Dla osób zainteresowanych inicjowaniem postępowań upadłościowych, składaniem zgłoszeń wierzytelności lub bieżącym monitorowaniem stanu sprawy absolutny must have.
Zaprezentowana instrukcja dotyczy zakładania konta z wykorzystaniem Profilu Zaufanego. Jeśli używasz innego narzędzia autoryzacji swoich danych, to Twoja ścieżka będzie wyglądać nieco inaczej. W każdym razie większość zaprojektowana jest podobnie.
Krok 1. Wpisz w wyszukiwarce internetowej adres portalu KRZ
Założenie konta użytkownika na portalu KRZ możliwe jest poprzez odwiedzenie witryny internetowej dostępnej pod adresem krz.ms.gov.pl. Podany link przekieruje Cię bezpośrednio do strony głównej portalu publicznego KRZ.
Tam w prawym górnym rogu znajdziesz niebieski przycisk Zaloguj
Kliknij w niego myszką.

Krok 2. Przejdź do modułu rejestracji
Na środku pulpitu otworzy się okienko służące do logowania do portalu KRZ. Nieco niżej można zauważyć napis: „Nie masz konta? Rejestracja”.
Umieszczenie modułu rejestracji właśnie w tym miejscu jest dla osób mających pierwszy raz styczność z portalem sądowym co najmniej problematyczne.
Twoim zadaniem jest klikniecie w napis Rejestracja
Jest on podlinkowany i po jego wyborze zostaniesz przekierowana do właściwego modułu rejestracyjnego.

Krok 3. Wybierz sposób zakładania konta
Portal umożliwia dokonanie rejestracji na dwa podstawowe sposoby. Możemy skorzystać z metody uwierzytelniania oferowanej przez:
- Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej
- Kwalifikowany podpis elektroniczny
Drugi wariant jest zarezerwowany dla posiadaczy podpisu elektronicznego w formie kwalifikowanej. Można sobie taki wyrobić korzystając na przykład z usług Krajowej Izby Rozliczeniowej. To jednak kosztuje, a cały proces jest czasochłonny.
Osoby okazjonalnie korzystające z podpisów elektronicznych mogą spokojnie ograniczyć się do możliwości potwierdzenia tożsamości przez węzeł identyfikacji elektronicznej (pierwszy wariant).
Teraz wybierz przycisk Login.gov.pl

Krok 4. Wybierz narzędzie do potwierdzenia tożsamości
Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej umożliwia potwierdzenie swojej tożsamości na 3 podstawowe sposoby:
1. Profil Zaufany
W tym wariancie korzystamy z podpisu zaufanego stanowiącego integralną część profilu zaufanego. Wystarczy wpisać login i hasło służące do uzyskania dostępu do profilu lub przejść przez proces logowania na stronie naszego banku.
2. e-dowód
Używając tej opcji uwierzytelniania należy pamiętać, że jedynie dowód z warstwą elektroniczną może posłużyć do założenia konta w KRZ. Przydatny będzie również czytnik podłączony do komputera lub dedykowana aplikacja mobilna.
3. mojeID
Usługa potwierdzania tożsamości oparta o bankowość elektroniczną. Jeśli korzystasz z usług bankowych, to możesz zdecydować się na to narzędzie.

Nie ma znaczenia, które narządzenie wybierzemy. Ważne, żeby przejść przez cały proces bez większych problemów i odblokować następny etap zakładania konta użytkownika.
Krok 5. Możliwość przekazania danych do RDF
W następnym kroku mamy możliwość przekazania danych do Rejestru Danych Kontaktowych (RDF).
Samo przekazanie danych jest dobrowolne. Nie ma też potrzeby, żeby wykonywać tę czynność właśnie teraz.
Wybieramy przycisk Przypomnij później lub Zrezygnuj z przekazania

Krok 6. Możliwość zmiany metody autoryzacji
Zakładanie konta z wykorzystaniem profilu zaufanego wiąże się z koniecznością przejścia przez dodatkowe okienko zawierające informacje o nowej metodzie autoryzacji.
Zamiast logować się do profilu zaufanego przez bankowość internetową lub z wykorzystaniem kodów SMS możemy skorzystać z aplikacji mobilnej mObywatel
Dodatkowo dostajemy instrukcję włączenia powiadomień z profilu zaufanego.
Taka reklama aplikacji osadzona w procesie rejestracji.
Wybieramy przycisk Zamknij

Krok 7. Określ nazwę użytkownika oraz podaj e-mail
Tutaj mamy możliwość zmiany nazwy użytkownika. Domyślnie będzie składała się z przedrostka pnopl- oraz numeru PESEL użytkownika.
Podajemy także adres poczty elektronicznej. Tam będą przychodziły wszelkie powiadomienia z KRZ. Na e-mail dostaniemy wiadomość o kierowanej do nas przesyłce.
Rubryki z imieniem i nazwiskiem są uzupełniane automatycznie i nie podlegają na tym etapie modyfikacji.

Krok 8. Ustaw hasło
Dostęp do konta należy zabezpieczyć hasłem. Według stawianych wymagań powinno:
- składać się z 12 do 20 znaków
- zawierać co najmniej jedną małą i WIELKĄ literę
- posiadać jedną cyfrę oraz jeden ze znaków specjalnych
Warto pamiętać, że hasło wymaga zmiany co 90 dni.

Krok 9. Zaakceptuj klauzulę RODO
Przyszedł czas na zaakceptowanie klauzuli informacyjnej obowiązujących użytkowników portalu KRZ.
Klikamy przycisk Akceptuj i przechodzimy dalej.

Krok 10. Konto założone!
Po zaakceptowaniu zasad przetwarzania danych osobowych zostajemy automatycznie przeniesieni do portalu aplikacyjnego KRZ. To oznacza, że szczęśliwie ukończyliśmy etap rejestracji konta. Z tego miejsca możemy udać się w dalszą podróż i wybrać:
- Portal Publiczny
- Portal Użytkowników Zarejestrowanych
- Moduł Moja Tożsamość
Za pomocą portalu użytkowników zarejestrowanych możemy składać pisma do organów postępowania upadłościowego (sąd, sędzia-komisarz, syndyk). Pozwala on również na przeglądanie akt sprawy, do których uzyskaliśmy dostęp.
W prawym górnym rogu znajdziemy niebieski przycisk z naszym imieniem i nazwiskiem. Po kliknięciu na niego otworzy się okienko z informacjami o użytkowniku. Szczególnie ważny jest identyfikator (ID konta) stanowiący ciąg 6 cyfr. Pamiętajmy, żeby podawać go w składanych pismach, ponieważ bez niego syndyk i inne organy postępowania nie doręczą nam korespondencji w formie elektronicznej.

Masz problem z założeniem konta w KRZ?
Skorzystaj z naszego wsparcia.
Formularz kontaktowy znajdziesz w pasku poniżej.
Zamów
bezpłatną
konsultację
Bezpłatna konsultacja to 15-minutowa rozmowa telefoniczna przeznaczona dla osób zamierzających rozpocząć proces oddłużania. Rozmowa jest niezobowiązująca.
Zamów bezpłatną konsultację